Gépkülönlegesség érkezett a Közlekedési Múzeumba

Az 1900-ban készült gőzlokomobil a múzeum budapesti tanulmánytárából került átszállításra a Városligeti épületbe. A gépmatuzsálemet – hasonló korú társaival együtt – a március közepén nyíló Szabad a pálya című tárlaton mutatják majd be. “A gőzlokomobil egy mikrobusz méretű, de külsőre egy gőzmozdonyhoz hasonlító szerkezet” – tájékoztatott Domonkos Csaba, a múzeum kommunikációért felelős munkatársa. “Ez a közelgő kiállítás egyik legérdekesebb darabja, amely amellett, hogy 112 éves, három méter hosszú, három méter magas és csaknem két tonnát nyom”. A Hoffher-Schrantz-Clayton-Shuttlerworth féle gőzlokomobil a 19. század mezőgazdaságának forradalmasító eszköze volt. A szerkezetet 1845-ben találta fel az angol Nathaniel Clayton hajóskapitány és Joseph Shuttleworth géptechnikus, akik 1857-től az Osztrák-Magyar Monarchiában területén is forgalmazni kezdték berendezéseiket. A gép célja elsősorban a mezőgazdasági munka könnyítése, de leginkább a cséplőgépek energiaellátása volt. A lokomobil nem volt önjáró, állati erővel vontatták. A szerkezetet szinte minden éghető anyaggal lehetett fűteni: szénnel, fával, tőzeggel, fűrészporral, csutkával vagy akár szalmával is. A gőzenergia alkalmazása jelentősen megkönnyítette a mezőgazdasági idénymunkákat, így a gőzlokomobil segítségével nagyüzemi szintre emelkedett a gabonacséplés.