Egységes uniós élelmiszer logókat!

Az Európai Bizottság közleményében stratégiai iránymutatásokat fogalmazott meg a közösségi minőségpolitika jövőbeli alakításáról. Ennek célja elsősorban a fogyasztói tájékoztatás erősítése, ugyanakkor a növekvő termelői igény kielégítése a termék különlegességének hangsúlyozására. Tabajdi Csaba szerint “a Bizottság nehéz fába vágta a fejszéjét, hiszen egyszerre akar új információkat közölni, és közben egyszerűsítést tűzte ki célul.”

EU szinten egységesíteni kellene

Az Európában előállított kiváló minőségű élelmiszerek a világ többi részéhez képest sokkal szigorúbb egészségvédelmi, környezetvédelmi, állatjóléti előírásai azt jelentik, hogy az európai vásárló egyre egészségesebb termékeket fogyaszt. A fogyasztók egyre inkább több és hitelesebb információt várnak el a termékről, ugyanakkor EU szinten egyszerűsíteni kellene a tanúsítási és címkézési rendszereket. Tabajdi Csaba felszólalásában hangsúlyozta a két igény között fennálló ellentétet melyre megoldást kínálhat közös európai tanúsító jelzések bevezetése, például biotermékek esetén. Ennél a termékcsoportnál jelenleg minden tagország különböző jelzést használ, mely mögött különböző feltételek állnak. Ez kimondottan akadályozza a biotermékek elterjedését a belső piacon, ezért nagy előny lenne az egységes EU-s logó.

A termék útja rendkívül összetett

Az egységes logók nem jelentenek egyet a termék egyéni sajátosságainak háttérbe szorításával, sokan tévednek ebben – mondta Tabajdi. Hiszen további földrajzi jelölésekkel lehet utalni az áru betakarítási-, feldolgozott termék esetén pedig a gyártási helyére. A termék útja rendkívül összetett a szántóföldtől az üzletek polcáig. Az összetett minőségbiztosítás ezért valóban szükséges, hiszen mit ér egy biogazdálkodásból származó, csúcsminőségű termék, amely előállítási minden környezeti, ökológiai, fenntarthatósági és szociális szempontot figyelembe vesz, ha a csomagolás közben elszennyezik azt! A túl sok információ  feltüntetése egy terméken ellentétes hatást is kiválthat, mint a fogyasztó elégedettsége. Nem csak a címke mérete, de a vásárlók  új információk iránti befogadó készsége is korlátokat szab. A túl sok adat, valamint az átlagos fogyasztó számára megfoghatatlan fogalmak használata nem szerencsés ezért!