Az elektronikus számlázás megtakarítást hoz

A cég sajtóközleménye ismerteti: az elektronikus számlázás bevezetése révén elérhető költségmegtakarítás becslések szerint kimenő számlánként 5 euró, bejövő számlánként akár 20 euró is lehet a vállalkozásoknál, ami többek között a papír alapú dokumentumok előállítási és postaköltségeinél elérhető megtakarításokból ered, illetve a dokumentumkezelési folyamatok felgyorsulásából adódik. A munkaerő ésszerű átcsoportosításával további hatékonyságnövelés érhető el.

A forgalom 1-2 százaléka

A vállalkozások akár teljes éves forgalmuk 1-2 százalékának megfelelő megtakarítást is elérhetnek azzal, ha a papír alapú számlázásról elektronikus bizonylat-kibocsátásra állnak át, és optimalizálják a számlázáshoz kapcsolódó folyamatokat, például a dokumentumok archiválását, tárolását – idézi a közlemény Veszprémi Istvánt, a Deloitte Adótanácsadási üzletágának partnerét.
A szakértő szerint, miközben maga a teljes átállás akár hat hónap alatt sikeresen végrehajtható, az elektronikus számlázási rendszer elindításához szükséges beruházások kevesebb mint egy év alatt megtérülhetnek, az adott vállalkozás tevékenységétől, és a kibocsátott számlák átlagos, éves mennyiségétől függően.

Évi 30 milliárd számla

Veszprémi István kiemelte: az Európai Unió területén jelenleg mintegy évi 30 milliárd számlát bocsátanak ki, ennek felét a cégek közötti ügyletek során, s az utóbbiaknak alig 3 százalékát teszik ki az elektronikus számlák. Az elektronikus számlázásra történő teljes átállással, és a kapcsolódó folyamatok optimalizálásával az üzleti és állami szférában elérhető teljes megtakarítás becslések szerint uniós szinten akár az évi 238 milliárd eurót is elérheti, ha az elektronikus módszert minden szereplő alkalmazza.
Az elektronikus rendszerek bevezetésével jelentősen csökkenthető a környezetterhelés is, e számlák előállítása ugyanis becslések szerint ma még évente közel 3 millió tonnányi széndioxid-kibocsátásáért felelős az Unióban.

Egységes szabályok

Az Európai Bizottság idén januárban elfogadott javaslata egységesítené és egyszerűsítené is az országonként eltérő számlázási szabályokat. Az elektronikus számlák kibocsátásához ezentúl nem lenne szükség például sem az úgynevezett „minősített elektronikus aláírásra”, sem pedig elektronikus adatcserére, aminek hitelességét a hatóságok ma még az ügyletben részt vevő vállalkozások között jelentős ráfordítással kiépített, kétirányú, zárt adatkapcsolathoz (EDI-rendszer) kötik. A bizottság javaslata szerint lehetővé válna a számlák digitális tárolása abban az esetben is, ha azokat eredetileg papír alapon bocsátották ki.
A javaslat az egyik központi eleme annak az akciótervnek, amellyel az Európai Bizottság 2012-re a negyedével szeretné csökkenteni a gazdaság szereplőit sújtó adminisztratív terheket az Unióban. A javaslat összhangban van ugyanakkor a bizottság másik kiemelt törekvésével is, amely az áfacsalások drasztikus visszaszorítását célozza.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.