Innovatív termékekkel ünnepel a 30 éves Vitafort
Úgy gondolom, az elmúlt két évben mutatkozott meg igazán, hogy a takarmánygyártó rendszerek közül ki, milyen háttérrel, stabilitással és erőtartalékokkal rendelkezik. Az elmúlt esztendő pedig több szempontból is sorsdöntő volt – emlékeztet Kulik Zoltán, a cég vezérigazgatója.
Hozzáteszi: tavaly már tavasszal látható volt, hogy meghatározóbb lesz a Vitafort számára a növénytermesztési ágazat helyzetének alakulása, mint az állattenyésztésé. A magyarországi terméshozamok sajnos jelentősen elmaradtak a megszokottól, a rendkívül kedvezőtlen időjárás és csapadék nem csak az elmúlt esztendőre, hanem az idei év tavaszára is jelentősen rányomja a bélyegét. Ugyanakkor a Vitafort számára – takarmánygyártóként – az állattenyésztés helyzete és alakulása az egyik legfontosabb prioritás.
Az állattenyésztés helyzete a 2010-es évben éppen fordítva alakult, mint egy évvel korábban, hiszen az elmúlt fél évben folyamatosan emelkedett a tej átvételi ára és a közel másfél éves tejválság után, némi fény látható az alagút végén. Ez a Vitafort számára rendkívül fontos, pozitív tényező, hiszen tevékenységük több, mint 50 százaléka a tejtermelő ágazathoz kötődik. A sertés piacon ugyanakkor óriási az elkeseredettség, ami a 2010-es évet még kevésbé jellemezte. Idén az első negyedév mérlege katasztrofális: a kilogrammonkénti 60-70 forintos veszteség sokakban megkérdőjelezi a jövőt.
Annak ellenére, hogy a magyar takarmánypiac tovább szűkült, a Vitafort 2010-ben mintegy 15 százalékkal növelte eladásait és több, mint 50 százalékkal nagyobb árbevételt ért el az egy évvel korábbihoz képest. Tavaly tápegyenértékben 48-50 ezer tonnával többet állított elő a cég és ez a jóval a 750 ezer tonnát meghaladó takarmány egyenérték közel 20 százalékos részesedést jelent a magyar takarmánypiacon. Ezt a növekedést elsősorban az átgondolt stratégiai fejlesztéseknek, megalapozott kutatás-fejlesztésnek, biztos humán erőforrás hátterüknek és széleskörű szolgáltatási rendszerüknek tudható be.
„Természetesen számunkra is az egyik legnagyobb gondot a partnereinknél tapasztalható likviditási helyzet okozza. Ennek érdekében kénytelenek voltunk 2010. szeptemberétől bevezetni egy, az eddiginél jóval szigorúbb vevőkontrollt. Hangsúlyozom, hogy a Vitafort vevőállománya az átlagos magyar mezőgazdasági vállalkozásokhoz képest jóval kedvezőbb fizetőképesség szempontjából és ez a tény a jól fizető partnereink pozícióját még tovább erősíti” – hívja fel a figyelmet Kulik Zoltán.
Az elmúlt esztendő megmutatta, hogy azok a takarmányipari cégek, amelyek megfelelő háttérrel rendelkeznek, „érzik” a piacot és gyors döntéseket tudnak hozni, képesek tompítani is a negatív piaci hatásokat. A Vitafort minden pénzügyi forrását a stratégiai alapanyag beszerzésre irányította, amihez természetesen megfelelő piaci információ és háttér szükséges. Középtávú kutatás-fejlesztési stratégiánkba illeszkedett – a céget tehát nem érte felkészületlenül – az energiára és a fehérjehordozókra vonatkozó, most tapasztalható drasztikus áremelkedés, amelyre innovatív termékekkel tudnak válaszolni. Jelenlegi beruházásaik is elsősorban ehhez a témakörhöz kötődnek.
„A hazai fejlesztéseink tekintetében elég óvatosak voltunk 2010-ben, de elvégeztük azt, ami nagyon fontos volt. Mivel az elmúlt 5-6 évben jelentős beruházásokat hajtottunk végre, bizonyos fejlesztéseket halaszthatunk. Ugyanakkor fontos gépi beruházásokat hajtottunk végre a koncentrátum gyártó üzemsor tekintetében, lecseréltük a keverőgépet és az ehhez kapcsolódó berendezéseket” – mondja a vezérigazgató.
„A környezetünkben tapasztalható óriási forráshiány sajnos az egész magyar agráriumra jellemző. Az ágazatban működő cégek zöme erején felül ruházott be támogatással és most nagyon nehezen tud megbirkózni a vállalt terhekkel. Mi nagyon sok számítást elvégzünk ahhoz, hogy rábólintsunk egy beruházásra. Ma ugyanakkor a Vitafort 15 százalékkal kisebb költségszinten dolgozik, mint 8-10 éve. Ebben az időszakban csökkent a dolgozói létszám is, de most olyan üzemi szervezetünk van, amelyen már egyre nehezebb még racionalizálni. Jelenleg a termelési és a humán erőforrás oldalon egyaránt optimális szinten működik a cégünk.”
Tavaly a gabona felvásárlással foglalkozó cégük, az Invivo Trading Zrt. is mindent megtett annak érdekében, hogy a pénzügyi nehézséggel szembesült, de szemesterménnyel rendelkező partnereik likviditási helyzetén javítsanak. Ennek köszönhetően ezektől a partnereiktől több, mint 3 milliárd forint értékben értékesített szemesterményt tudtak „beszámítani”, ezzel is pozitívan kezelve kintlevőségeiket.
Export piacaik tekintetében Moldova és az ázsiai piacok kiemelkedtek. A román piaccal kapcsolatban pedig az óvatosság a fő szempontjuk.
„Aggódom a magyar agráriumban dolgozó cégek miatt, hiszen az extrém időjárási viszonyok negatív hatása 2011-ben éri el a tetőfokát. Aggasztó az is, hogy a sertés jelenlegi átvételi ára mélyen önköltség alatti, ez tovább rontja a partnerek fizetőképességét. Megnyugtató viszont, hogy a Vitafort az elmúlt 3-4 évben alapvetően megtette azokat a költségcsökkentő intézkedéseket, amelyeknek köszönhetően a 2009-es válságév után a 2010-es forráshiányos évet a várakozásnál jobban zártuk. Tevékenységünk 70-75 százalékban a magyarországi, legalább 300 tejelő szarvasmarhát, illetve legalább 200 kocát tartó nagyüzemektől függ. Tevékenységünkben nagyon fontos természetesen a bolthálózat, a háztáji ágazat, a kis kiszerelésű termékek, a szolgáltatás is. A nagyüzemi partnereink száma ugyanakkor ma már 300-310 és közülük csaknem ötven új üzleti partner.”
Ez Kulik Zoltán szerint nagyon szép eredmény, különösen a szűkülő piacon. „Köszönhetjük ezt azoknak a felkészült munkatársaknak is, akikre valóban lehet támaszkodni. Vezetőink régóta szakmailag megnyugtatóan végzik a munkájukat, a terjeszkedéseink pedig mindig valódi előrelépések voltak. Nagyon fontos a partnereink és közöttünk kialakult bizalom és a partnerközpontú szakmai szolgáltatások egyre bővülő köre. Összességében tehát én bizakodóan nézek a 2011-es évre, remélve azt is, hogy idén jóval kevesebb csapadék esik az ideinél. Az extrém magyar gabonaár az ország komoly gabonaexportőr pozíciójában jót jelenthet. Várjuk az új agrárstratégiát, ami alapvetően befolyásolja majd a jövőt.”
A világ enni akar, számunkra pedig az a nagy kérdés, hogy az állati termék felvásárlási árak hogyan követik ezt az igényt. A magas alapanyagárakat magas sertés felvásárlási ár és magas tej ár kell, hogy kövesse, így alakulhat ki egyensúlyi helyzet – a növénytermesztés és az állattenyésztés között is.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.