Változhatnak a fa csomagolóanyagok kezelésének előírásai

Az EU megbízásából a Food Chain Evaluation Consortium (FCEC) – Élelmiszerlánc Értékelő Konzorcium hatástanulmányt készít a fa csomagolóanyagok kezeléséről, mert a nemzetközi áruforgalomban nagy mennyiségben használt fa növényi károsítókat terjeszthet.A EU új növényegészségügyi előírásokat készít elő, hogy megelőzze a fertőzéseket, ezért készül a több országra kiterjedő felmérés. A feldolgozatlan nyersfából készült csomagolóanyagok növénybetegségeket és károsítókat hurcolhatnak be és terjeszthetnek el. A tűlevelű és nem tűlevelű nyersfa alapanyagú raklap, alátétfa, rekesz, csomagoló láda, doboz, keret, alátétgerenda, vagy a törékeny tárgyakat védő faforgács láthatatlan mikroorganizmusokat és kártevőket vihetnek magukkal.  Portugáliába is így hurcolhatták be a fenyőfát megtámadó fonálférget, amely miatt erdőségeket kellett kivágni. A fertőzés továbbterjedését mégsem sikerült megakadályozni, már a szomszédos Spanyolországban is felbukkant a kártevő, s Madeira szigetén is azonosították. Az almafák tűzelhalásos megbetegedését okozó baktérium is minden bizonnyal így került Európába. A fa csomagolóanyagokat kétféle módon fertőtleníthetik: hőkezeléssel, vagy metilbromidos gázosítással. Magyarországon és az európai uniós országokban azonban tilos az utóbbi eljárás, csak hőkezelés alkalmazható. A nyersfa belsejét legalább 56 Celsius fokig hevítik, s e magas hőmérsékleten tartják legalább 30 percig. Az idén hatvanéves Nemzetközi Növényvédelmi Egyezmény (International Plant Protection Convention – IPPC) 2002-ben fogadta el a fa csomagolóanyagok kezelésére  vonatkozó ISPM 15 szabványt, amelyet a világ egyre több országában az import alapfeltételeként írnak elő. Az Európai Unió belső áruforgalmában a facsomagolás szabvány szerinti kezelése egyelőre nem kötelező, kivéve Portugáliát, ahonnan csak a fertőtlenítést igazoló jelöléssel ellátott fa csomagolóanyag kerülhet az országból. Az Európai Unió növényegészségügyi megfontolásokból az előírások szigorítását tervezi, amely alapvetően megváltoztathatja az unión belüli kereskedelmi szállítási szabályait.

Vélemény, hozzászólás?