Csaknem 30 százalékkal nő a tejfogyasztás világszerte

A Tetra Pak legfrissebb, 100 ország tejfogyasztási szokásait vizsgáló tanulmánya szerint ennek a növekedésnek a hátterében három fő tendencia áll: a globális gazdasági növekedés, az urbanizáció, s a fejlődő országok középosztályának dinamikus bővülése. Mindez azt jelenti, hogy a világ jelenlegi, 270 milliárd liternyi éves tejfogyasztása az évtized végére eléri a 350 milliárd litert. Igaz, ez a növekedés nem mindenhol lesz tapasztalható, ugyanis iparági előrejelzések szerint Észak-Amerikában és Európában – így Magyarországon is – a tejfogyasztás kis mértékben ugyan, de csökkenni fog. A tejipar meghatározó trendjeit különböző tendenciák alakítják. Például a gazdasági növekedés, az urbanizáció, valamint a fejlődő országok középosztályának dinamikus bővülése. Mindez a csomagolt élelmiszerek iránti kereslet növekedését, a fogyasztói igények sokszínűbbé válását, az élelmiszergyártás és a kiskereskedelem dinamikájának megváltozását, az élelmiszerbiztonság iránti igény erősödését, a piaci verseny fokozódását, valamint a környezetbarát megoldások alkalmazásának szükségességét generálja közép és hosszú távon, már 5-10 éves távlatban is. Az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) becslései szerint 2020-ra 7,6 milliárdra nő a Föld népessége. Napjainkban a világ népességének fele, azaz mintegy 3,25 milliárd ember él városokban. Az ENSZ szerint ez a szám 2050-re várhatóan 6 milliárdra nő, miközben a várható népességnövekedés 90 százalékát a szakemberek a városi környezethez kötik. Rendkívül magas, mintegy 45 százalékos növekedésre számítanak a szakemberek az ázsiai és csendes-óceáni térség tejfogyasztása kapcsán az elkövetkezendő tíz évben. Ez az adat jól tükrözi a már napjainkban is zajló globális gazdasági átrendeződést. A The Conference Board nevű globális üzleti és kutatási szervezet 2011. évi jelentése szerint 2020-ra a fejlődő piacok részesedése a globális termelésből meghaladja a 60 százalékot, míg a fejlett országoké 40 százalék körül marad. A jelentés szerint Kína és India önmagában a globális termelés 30 százalékát adja majd. A tejtermékek forgalmának növekedése szintén Ázsiában – elsősorban Indiában és Kínában – lesz a legkiemelkedőbb, ahol a középosztály jelentős, a jelenlegit akár tízszeresen meghaladó bővülésére lehet számítani 2020-ig. Az új középosztályt alkotó, képzettebb és tájékozottabb fogyasztók várhatóan még nagyobb figyelmet fordítanak majd az élelmiszerbiztonságra, az egészséges életmódra és a környezet védelmére. Európában a fogyasztás kismértékű csökkenésére számít a Tetra Pak, 2020-ban 2,5 százalékkal kevesebb tejterméket fogyasztunk majd a mostani, egy főre jutó 63 literes átlagnál. Ez a csökkenő tendencia a fejlett piacokon lehetőséget nyújt arra, hogy a tejipar több hozzáadott értéket tartalmazó (például bio tej, laktózmentes tej, vitaminokkal dúsított tej stb.), egyedi igényeket kielégítő terméket kínáljon a mind sokszínűbbé váló kívánalmak teljesítésére. A kismértékű európai csökkenéssel együtt, a globális tejfogyasztás 30 százalékkal nő 2020-ig. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi 270 milliárd liter éves tejfogyasztás (egy főre vetítve 32,6 liter) 350 milliárd literre nő majd (fejenként 46 literre). Magyarországon 2010-ben fejenként napi 1,8 dl tejet fogyasztottunk átlagosan. Ez éves szinten 67,5 litert jelent, ami jelentősen meghaladja a jelenlegi világátlagot, de az Európai Unió egy főre jutó 63 literes tejfogyasztása is elmarad az itthoni átlagtól. „Könnyelműség lenne kijelenteni, hogy önmagában csak a népesség növekedése és az urbanizáció miatt nő a globális tejfogyasztás”– mondja Posztós Zsuzsanna, a Tetra Pak marketing vezetője. „Egyre többen ismerik fel szerte a világon, hogy a tej beltartalmi értékei, optimális kalcium, fehérje, foszfor, valamint A-, D-, E-, B1-, B6-, B9-, B12 és C vitamin tartalma nélkülözhetetlenek az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozáshoz. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy kényelmi és időtakarékossági szempontokból, már a fejlődő országok fogyasztói is egyre inkább a csomagolt, azonnali fogyasztásra alkalmas tejeket részesítik előnyben a kimért tejekkel szemben” – teszi hozzá a szakember. Mindennek következtében a Tetra Pak tanulmánya szerint 2014-ben először fordul majd elő a fejlődő országokban, hogy a csomagolt tejtermékek aránya meghaladja a nem csomagolt tejtermékekét. Ez a tendencia azt jelenti, hogy az indiai és kínai utcák forgatagában fel-felbukkanó tejesemberek kannás tejeit fokozatosan felváltják majd a korszerű és biztonságos italos kartonokba csomagolt tejek.
 
Írta
: Horkai Diána

Vélemény, hozzászólás?