A jövőben nőhet a dunai hajózás jelentősége

A jövőben komoly gazdasági jelentősége lehet a dunai hajóforgalomnak, mivel a dunai víziút köti össze a Rajna-Ruhr vidéket és a nagy északi tengeri kikötőket a Fekete-tengerrel, amely az ázsiai irányú kereskedelemben egyre jelentősebb – hívta fel a figyelmet Berényi János a Közlekedéstudományi Intézet tagozatvezetője. A Duna menti vízi és vasúti útvonalon még a Földközi-tenger felőli transzport is hamarabb célba ér, mint a kontinens megkerülésével, ez pedig kiemelten fontos a gyors futásidejű (just in time) szállítmányozás terén – tette hozzá a szakértő. A dunai víziút fejlesztésében új fejezetet nyithatnak a Fekete-tenger legjelentősebb kikötőjében a Constantában elindult beruházások. Marin Anton (képünkön), Románia Közlekedési és Infrastruktúra Minisztériumának államtitkára elmondta, hogy uniós, valamint román költségvetési forrásokból, mintegy 800 millió és 1 milliárd euró közötti összeget fordítanak a constantai kikötő fejlesztésre a következő 3-5 évben. Ennek során egyebek mellett megépül a kikötőt a bukaresti autópályával összekötő híd és a beruházások által a kikötő már vasúton is megközelíthető lesz. A constantai kikötőt a Dunával összekötő csatorna megfelelő mélységének biztosítására, például mederkotrásra további mintegy 4-45 millió euró közötti összeget szánnak. Mindezen túl 1 milliárd euró körüli ráfordítással kiépül a Duna-Bukarest csatorna is – ismertette az államtitkár. Ambroziu Duma a constantai kikötő üzemeltetési igazgatója elmondta, hogy bár a gazdasági válság a kikötő forgalmát is visszavetette, ám a folyami irányú szállítás terén tavaly 25 százalékosnál nagyobb bővülést tapasztaltak 2008-hoz képest. Kiemelte azt is, hogy a megcsappant szállítások mellett a kikötő gabonaforgalma több mint 55 százalékkal nőtt tavaly. Szalma Botond, a Magyar Hajózási Szövetség (MAHOSZ) elnöke egy román-magyar kétoldalú folyami együttműködést sürgetett, szerinte a döntéshozóknak viszonylag rövid időn belül ki kellene dolgozniuk egy komplex folyami közlekedési stratégiát. Berényi János, a Közlekedéstudományi Intézet tagozatvezetője szerint a Duna-Rajna nyomvonalú vízi és vasúti útvonal fejlesztésében fontos szerep jut az EU Marco Polo programja által támogatott Combinet-projektnek, amely a szállítmányozásban és logisztikában érdekelt kis- és középvállalkozások együttműködésének IT-alapú platformját teremtené meg.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.