Engedélyezte a Ringier és az Euromédia egyesülését a GVH

A Ringier AG 2009. júniusában vásárolta meg a Heinrich Bauer Verlag Beteilungs-től (HBV) az Europress Lapkiadó Kft. üzletrészeinek 50 százalékát, valamint annak az Euromédia Lapkiadó Bt-ben meglévő 49,98 százalékos részesedését. A svájci Ringier AG által irányított vállalkozások alkotta csoport (Ringier-csoport) meghatározó magyarországi tevékenysége a lapkiadás, ezen kívül működteti a Ringier Nyomdát is, ahol az általa megjelentetett lapok nyomdai munkálatait végzik. A Ringier-csoport jelenteti meg Magyarországon a Népszabadság országos politikai napilapot, a Blikk országos bulvár napilapot, a Nemzeti Sport országos sportnapilapot, valamint a Vasárnapi Blikket, a Képes Sport, a Nemzeti Sport Magazin, valamint a Sport & Style kiadványokat.

Magazinhegyek

Az Europress üzletrészei 2003. július 1-je óta 50-50 százalékban a Ringier-csoport és a HBV tulajdonában vannak. A társaságban egyik tag sem rendelkezik többletjogosultságokkal, illetve vétó-jogokkal, mindemellett az operatív, napi feladatokat a Ringier végzi. Az Europress kizárólagos tevékenysége az Euromédia ügyvezetési feladatainak ellátása. 2003. július 1-je óta az Euromédia két kültagja a Ringier-csoport és a HBV egyaránt 49,98 százalékos tulajdoni részesedéssel, a fennmaradó 0,04 százalékos tulajdoni résszel az Europress rendelkezik. Az Euromédia meghatározó tevékenysége a lapkiadás. A vállalkozás adja ki a Blikk Nők és a Tina női hetilapokat, a Bravo, Bravo Girl, Buci Maci, Ifjúsági Magazin ifjúsági lapokat a Hot Magazin heti bulvárlapot, valamint az Ínyenc gasztronómiai magazint.

A 20 százalékos üzlet

Az Euromédia részesedése az általa kiadott időszakos női, gasztronómiai és bulvár lapokból 20 százalék körüli, az időszakos ifjúsági lapok estében pedig 40-50 százalék közötti. A Ringier-csoport és az Euromédia együttes részesedése a magyarországi nyomtatott sajtó egészének hirdetési bevételeiből nem éri el a 20 százalékot. A Ringier-csoport a Sanoma-csoporttal közös (közvetett) irányítója az országos előfizetéses lapterjesztési tevékenységet végző MediaLog Zrt-nek, amelyen kívül országos előfizetéses terjesztést kizárólag a Magyar Posta végez. A napilapok terjesztésében a MediaLog Zrt. 90, az időszakos lapokéban pedig 30 százalék körüli részesedéssel rendelkezik.

Nem helyettesíthető termékek

A GVH emlékeztet, hogy a versenytörvény értelmében nem tagadhatja meg az engedély megadását, ha az összefonódás nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt az érintett piacon. A versenyhatóság álláspontja szerint az újságolvasói piacon a verseny mérséklődésével nem kell számolni, mert a Ringier-csoport által kiadott napilapok és időszakos sportlapok nem helyettesítői az Euromédia által kiadott időszakos női-, gasztronómiai-, ifjúsági- és bulvár lapoknak, így a két vállalkozás-csoport olvasói szempontból nincs jelen azonos piacon. Szintén nem azonosíthatók káros versenyhatások a hirdetői piacon sem, mivel a nyomtatott sajtóban az érintett vállalkozás-csoportok együttes részesedése nem éri el a 20 százalékos mértéket.

A nyomda az más

A nyomdaipari szolgáltatásban szintén nem kell káros versenyhatással számolni, mert a Ringier-csoport nyomdája nem alkalmas az Euromédia által kiadott lapok és azok versenytársainak nyomtatására. A lapterjesztésben elvileg számolni lehetne versenyhatással, a GVH álláspontja szerint azonban a MédiaLog Zrt-nek csak 30 százalékos részesedése van az időszakos lapok terjesztésében, ráadásul a versenyhatóság korábban kötelezettségként előírta a MédiaLog Zrt. részére, hogy szolgáltatását diszkriminációmentesen nyújtsa minden piaci szereplőnek. Mivel mindezek miatt a lapterjesztés piacon sem kell a fúzió miatt a verseny mérséklődésére számítani, a GVH az összefonódást engedélyezte.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.