Járműfedélzeti segélyhívó rendszert sürget Brüsszel

Az e-segélyhívó súlyos baleset esetén automatikusan tárcsázza a 112-es egységes európai segélyhívószámot, és jelenti a bajba jutott jármű pontos helyét a legközelebbi készenléti segélyszolgálatnak. A rendszer kiépítésében jelenleg a hatóságok, a gépjárműgyártók és a mobilhálózat-üzemeltetők önkéntes alapon vesznek részt, a rendszer még egyetlen tagállamban sem működik. A brüsszeli Bizottság kilátásba helyezte, hogy ha ez év végéig nem lesz számottevő előrelépés a rendszer kiépítésében, jogszabályi úton biztosítja majd ezen életmentő technológia mihamarabbi általános bevezetését Európában. Az e-segélyhívó rendszer csak úgy épülhet ki, ha a gépjárműipar és a távközlési cégek, valamint az e-segélyhívások fogadásához szükséges segélyszolgálati infrastruktúrát biztosító tagállami hatóságok kivétel nélkül összefognak. Bár a technológia már rendelkezésre áll, és az ágazat megállapodott az egységes közösségi szabványokról, hat tagállam – Dánia, Nagy-Britannia, Franciaország, Írország, Lettország és Málta – továbbra sem kész a kötelezettségvállalásra, elsősorban anyagi megfontolásokra hivatkozva. A rendszer kiépítésére vonatkozó szándéknyilatkozatot már aláírta 15 uniós tagállam, továbbá három másik európai állam, Izland, Norvégia és Svájc. Hat EU-ország – Belgium, Bulgária, Lengyelország Luxemburg, Magyarország és Románia – támogatását fejezte ki a kezdeményezéssel kapcsolatban, és jelezte, hogy a későbbiekben csatlakozni kíván az aláírókhoz. Európa útjain tavaly több mint 1,2 millió balesetben csaknem 39 ezren vesztették életüket, és több mint 1,7 millióan sérültek meg. A közlekedési balesetek évente legalább 160 milliárd eurós költséggel terhelik az Európai Unió gazdaságát. Az Európai Bizottság azt szeretné, ha 2014-ig minden gépjárműbe megfizethető fedélzeti elektronikus segélyhívó rendszer kerülne. Számítások szerint a rendszer teljes kiépítése évente 2500 emberéletet menthetne meg az Európai Unióban.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.