Készül a Győr-Gönyű kikötő vasúti pálya tendere

Ezt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) kommunikációs osztálya közölte. A kikötő több mint 8 milliárd forintos beruházási költséggel kiépített vasúti pályáját még 2008. szeptemberében adták át, s máig nem üzemel.

Nincs üzemeltető

A Győr-Gönyü Országos Közforgalmú Kikötő úgynevezett intermodális központja 2008. őszén megtörtént átadásával lehetővé vált a vasúti, a közúti és a kikötői áruszállítás összekapcsolását, azonban a kikötői vasút, üzemeltető híján, a mai napig nem működik, pedig e fejlesztéssel a Nyugat-Dunántúl legnagyobb közlekedési terminálja jött létre. A beruházás során elkészült egyebek között egy teljesen közművesített 25 hektáros terminál, a vasúti és közúti forgalmat bevezették a kikötőbe. Megépült egy ötvágányú vasúti átadó-átvevő állomás, melynek saját vasúti távközlését is kiépítették, valamint csatlakozott a MÁV számítógépes irányító rendszeréhez is. Ezen kívül elkészült egy 8,5 km hosszú összekötő vágány, melynek feladata az összeköttetés biztosítása a Győr-Gönyű kikötő és a Budapest-Hegyeshalom vonal között.

Mi volt korábban?

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium Kommunikációs Osztály korábban azt közölte, hogy a kikötői vasút üzemeltetésére kiírandó közbeszerzési eljárás és ajánlattételi felhívás intézésére az Észak-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság (ÉDUKÖVIZIG) jogosult saját hatáskörben eljárni. A vasút-üzemeltetésére szóló „Szolgáltatási koncesszió keretében az Észak-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság vagyonkezelésében lévő Győrszentiván állomás – Győr-Gönyű átadó-átvevő állomás közötti nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat és Győr-Gönyű kikötő nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat üzemeltetése 25 éves időtartamra” tárgyú közbeszerzési eljárás ajánlattételi felhívásának és dokumentációjának tervezetét az ÉDUKÖVIZIG a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium részére tájékoztatásul küldte meg.

Biztosítja a versenyt

E felhívás fontos kitétele, hogy a vasúti pályának nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózatként kell üzemelnie, ami lehetővé teszi, hogy mindazok, akik a magyar hálózatot használják, azok a kikötőbe is közlekedhetnek és szállíthatnak a pálya igénybevételével. Ez – más feltételekkel együtt – biztosítja a versenyt és a jobb szolgáltatást – áll a KHEM közleményében. Janák Emil az ÉDUKÖVIZIG igazgatója úgy nyilatkozott, hogy tavaly ősszel küldték meg a Nemzeti Vagyonkezelőnek véglegesítésre a kiírandó pályázati anyagot. Még ezt megelőzően lefolytatták a szükséges egyeztetéseket mind a szaktárcával, mind pedig a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel, majd 2009. decemberében a Nemzeti vagyonkezelővel is történtek egyeztetések e körben. Az igazgató bízik abban, hogy a MNV még januárban dönt a pályázat kiírásáról. Pintér Ákos, a Győr-Gönyű Kikötő Zrt. vezérigazgatója szerint egyedi engedélyeztetések alapján alkalmanként találnak megoldást a vasúti rakodásra, szállításra, ez azonban nehézkes és meglehetősen költségigényes. Ezek kivételével a kikötői vasút áll.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.