Szigorítana éghajlatvédelemben az Európai Parlament
A szerdai plenáris ülésen 570 igen, 78 nem szavazattal, 24 tartózkodás mellett szavazták meg a képviselők a jelentést, amelyben egyebek között az áll, hogy a klímaváltozás „gyorsabb és komolyabb, mint ahogyan azt korábban gondoltuk”.
Nagyobb arányú csökkentés
A képviselők szerint az EU-nak és a többi fejlett országnak 2020-ra a vállalt 20 helyett 25-40 százalékkal kellene csökkentenie az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását. Hosszú távon, 2050-re pedig egy legalább 80 százalékos csökkentésre van szükség az 1990 körüli referenciaértékhez képest.
„0” felhasználású lakóépületek 2015-re
Az EP egyebek között sürgeti, hogy legkésőbb 2015-re épüljenek nulla energiafelhasználású lakóépületek, 2020-ra pedig hasonló képességű kereskedelmi és közösségi épületek is. Fontosnak tartja a parlament a környezetbarát közlekedési technológiák, mint például a hidrogénhajtás, az elektromos hajtás, az üzemanyagcellák, a hibrid vagy fejlett bioüzemanyagok kutatásának és fejlesztésének erőteljesebb támogatását is.
Pénzt is adnának hozzá
A bizottság egy európai éghajlati alap vagy hasonló tagállami alapok létrehozását is ajánlja, a fejlődő országoknak pedig több pénzügyi támogatást tart szükségesnek.
Fontosnak tartja a bizottság az uniós polgárok tájékoztatását is a káros gázkibocsátás csökkentésének megfizethető módjairól, a termékek és szolgáltatások széntartalmáról, emellett az EP ingyenes energiavizsgálatokat is szervezne a tagállamokban, hogy a lakosok csökkenthessék energiafogyasztásukat és kibocsátásukat.
Magyar vélemények
A másfél éve alakult bizottságnak két magyar tagja is volt Barsiné Pataky Etelka (Fidesz) és Tabajdi Csaba (MSZP) személyében. Közülük Barsiné a plenáris vitában felszólalva úgy vélte, hogy „a jelentés elfogadásával hiteles útiterv van az unió kezében a klímaváltozás elleni küzdelemhez”. Kifejtette, hogy a megfelelő eredmény eléréséhez a környezetvédelmi szempontokat figyelembe vevő innovációra van szükség a gépjármű-technológiákban, a kapcsolódó alternatív üzemanyagokban, az intelligens közlekedési megoldásokban és a logisztikai irányítási rendszerekben, emellett tovább kell fejleszteni az európai infrastruktúrát, alkalmazni kell a szennyező fizet elvet a közlekedésben, és a közlekedés új kultúráját kell elterjeszteni.
Írásos hozzászólásában Tabajdi Csaba azt emelte ki, hogy a gazdasági világválság negatív hatásait ellensúlyozó állami gazdaságélénkítő csomagokban hangsúlyos szerepet kell szánni a zöld beruházásoknak. Emellett arra is törekedni kell, hogy „a XXI. században is megőrizzük Európa technológiai előnyét környezetvédelmi fejlesztések terén, és ezt gazdasági, társadalmi előnnyé formáljuk”.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.