A világ összes terméke ellenőrizhetővé válik

A nemzetközi kereskedelemben levő termékek tíz százaléka hamis. A made in….márkanév hamisítása világszinten évi 600 milliárd dolláros forgalmat ért el és 2015-ig a kétszeresére ugrik. Olaszországban a termékhamisítás 31 százalékos ÁFA-veszteséget okoz az államkasszának. Csak az olasz agrártermékek „másolása” évente 60 milliárd eurót hoz a hamisítóknak és 130 ezer munkahelytől fosztja meg a minőségi és egészségvédelmi előírásokat betartó gyártókat – hangzott el a Worldwide Trade and Consumer Protection Foundation (WTCP) római bemutatkozásán. A Fiat volt, az Olaszország-Kína alapítvány jelenlegi elnöke Cesare Romiti vezette WTCP Foundation non-profit szervezet egy software és egy nemzetközi adatbank birtokosa. Mindkettő Franco Staino és a CNR olasz nemzeti kutatóközpont munkájának eredményeként jött létre. Az adatbank az első a világon, mely képes a forgalomban levő összes termék kódjait tartalmazni. „Ha a világon naponta 10 milliárd termék mozog a kereskedelemben, akkor az adatbank 50 ezer évig tudja őket azonosítani és adataikat tárolni” – mondta az MTI-nek Staino, akinek neve az itáliai gyógyszeriparban alkalmazott azonosítási kódról ismert. Az olasz gyógyszercsomagoláson 2003-tól alkalmazott egyszeri és megismételhetetlen kódolási rendszer nullára szorította vissza a hamisított, lejárt vagy újrahasznált gyógyszereket. Ugyanez a módszert alkalmazható minden terméken, legyen ez márkás divatcikk vagy a harmadik világba küldött élelmiszersegély. A globális hamisítvány kizárásáért a globális fogyasztó is tehet: a software nyújtotta kóddal ellátott termékek sms-sel, mobiltelefonnal vagy interneten is ellenőrizhetővé válnak. „Nem sokára nem csak minden ember, minden termék is követhető lesz” – mondta Staino. Nem csak az a hamis, amit az utcai árusoktól vagy interneten vásárolunk, hamisítvány lehet az üzletben polcra tett áru is. „Itália csak Ázsia mögött marad le a termékhamisításban. A nagy divatházak panaszkodnak ugyan, de nem tesznek eleget a hamisítás ellen” – mondta Romiti. 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.