Helyi termékek a LEADER színes palettáján

A várakozásoknak megfelelően bőven érkeznek pályázatok a LEADER akciócsoportokhoz az október végéig tartó benyújtási szakaszban. Országszerte jelentős az érdeklődés a LEADER program támogatásai iránt. Az uniós forrásokra mindenütt nagy a kereslet, és az egyik legfelkapottabb célterületnek a helyi termékek fejlesztése ígérkezik. Hagyományos vagy éppen újkeletű sajátosságaikra, a jellegzetes ételekre, italokra vagy árucikkekre szívesen építenek a helyiek, keresve az útját annak, miként tudják meglévő tudásukat és értékeiket vonzerőként is felvonultatni.
Körösök Völgye Akciócsoport

Elsősorban a civilek és az önkormányzatok pályázataira számítunk a Körösök völgyében, hiszen mindenekelőtt a térségi identitás megőrzésére, felfrissítésére koncentrál a Helyi Akciócsoport is. Olyan programokat és képzéseket támogatunk, amelyek a térség örökségéhez, sajátosságaihoz illeszkednek, és valamiképpen az itteni emberek mindennapjaihoz kapcsolódnak – emelte ki Debreceni Lajos, a Körösök Völgye Akciócsoport Nonprofit Kft. ügyvezető-helyettese. A környéken meghatározó a kisebbségek jelenléte: románok, szlovákok, németek is szép számmal élnek Békés megyében, így nem csoda, hogy a kulturális hagyományőrzésre szeretnének nagyobb összeget fordítani az ÚMVP IV. tengelyének forrásaiból. A helyiek például civil ház és művész-alkotóműhely létrehozásán fáradoznak, ezt segítené előkészítés alatt álló pályázatuk.

A szlovákok kedvence a cigányka

Debreceni Lajos elmondása szerint a vállalkozók is előszeretettel böngészik a meghirdetett kiírásokat, ők azonban inkább a III. tengely következő, novemberi fordulójára készülnek. A LEADER-ben leginkább a helyi termékek gyártóinak aktivitására lehet számítani. A térség zászlóshajójának tekintik a csabai kolbászt, s noha kétségkívül ez az országosan is legismertebb jellegzetes étele a vidéknek, korántsem ez az egyetlen. A helyi szlovákok jellegzetes eledele a cigányka, egy darált sertésmájból és kolbászhúsból készült étek, de szintúgy büszkék lehetnek a környékbeliek a messze földön ismert, hungarikum minősítést kiérdemelt békési pálinkára is.

Szilvalekvár, dió és egyéb vigasságok

Öt nyomvonal mentén kezdődhetnek meg a fejlesztések a Szatmár LEADER Egyesület akcióterületén. Ismételten középpontba kerülnek a turisztikai célú projektek, hiszen az ÚMVP keretében most elérhető források révén olyan beruházások indulhatnak a kelet-magyarországi térségben, amelyek kiegészítik a III. tengely által már kijelölt irányokat. Ezúttal a három napraforgós szálláshelyek kialakítása kezdődhet meg, hiszen a környéken számos olyan régi parasztház található, amely idegenforgalmi célokra kiváló, ám ennél magasabb kategóriába sorolásra aligha lenne alkalmas – részletezte az elképzeléseket Izsó Gabriella. Az akciócsoport munkaszervezetének vezetője hozzátette: szintén a turizmus élénkítését, de a helyi életminőség javítását is szolgálja a nagyobb érdeklődésre számot tartó környékbeli fesztiválok meghonosítása, illetve a már létezők továbbfejlesztése. Utóbbiak közé sorolta a nevezetes Szatmári Fesztivált, amelynek egyhetes programjai között például szilvalekvárfőző-versenyen mérhetik össze tudásukat a versenyzők, továbbá a Milotai Diófesztivál és a Gyarmati Vigasságok is legalább ilyen sikeressé tehető kezdeményezések. Az egyesület vezetői minden esetben arra ösztönzik a rendezvények szervezőit, hogy a lehető legnagyobb arányban helyi, vagy innen származó szereplőket kérjenek fel előadónak, és hasonlóképpen a körzetben élő kézművesek, iparosok, gazdák termékeit kínálják a vásárlóknak.

Az ifjúság mozgósítása

Az ifjúság megszólítása a másik központi LEADER-téma Szatmárban: az aprófalvas térségben sokhelyütt gondot okoz a fiatalok számára, hogy megfelelő szórakozási és kikapcsolódási lehetőséget találjanak. Számukra szeretnének új programokat kitalálni, egyebek mellett egyhetes táborok és az igényeiket kielégítő hétvégi rendezvények formájában. – Kiemelkedő fontosságú a térség jövője szempontjából, hogy a felnövekvő generáció tagjai helyben maradjanak, amit minden lehetséges eszközzel megpróbálunk segíteni – magyarázta Izsó Gabriella.

„Slow food”

A LEADER sarokpontjának számító képzési csomag a gasztronómiára fókuszál Szatmárban, e téren ugyanis igencsak van mire büszkének lenni a 75 települést összefogó térségben. A szatmári „slow food” program keretében a hagyományos ízek megismertetésére összpontosítanak: bemutatják, hogyan kell jól megtisztítani a zöldségeket, mire s miként használhatók azok, illetve milyen módon varázsolható a megfelelő minőségű alapanyagokból jellegzetes szatmári étel. Persze nem feledkeznek meg a közösségépítésről sem, amely nem merül ki a rendezvények támogatásában. Amennyiben arra van szükség és igény, a citerazenekar pályázhat hangszerbeszerzésre, vagy valamelyik civil szervezet a működését biztosító helyiségre, de száz hasonlóval folytatódhatna a sor. A marketing terén ugyancsak komoly előrelépéseket terveznek: első körben a térség arculatának megtervezését tűzik ki célul annak érdekében, hogy a második fordulóban már az aktív marketingeszközök latba vetésére koncentrálhassanak.

Szatmárban lendületben a fejlődés

A LEADER legtöbb eleme iránt számottevő az érdeklődés Szatmárban, és öröm tapasztalni, hogy a civil szervezetek és az egyházak is serényen kérdezősködnek a lehetőségek iránt. Különféle helyi szerveződések alakulnak, érezhető az összefogás, ami a LEADER szemlélet talán legfontosabb összetevője. A kistelepülések önkormányzatai, a vállalkozók és a civil szféra képviselői együttműködésük révén sokkal hatékonyabban és eredményesebben köthetik össze egyes projektjeiket, hogy közösen nagyobb lendületet adhassanak vidékük fejlődésének.

Készült az Európai Unió, a Magyar Köztársaság Kormánya és az ÚMVP irányító hatóságának támogatásával. 

Vélemény, hozzászólás?