Csökkent Magyarország élelmiszer-kereskedelmi forgalma

A 21 országot érintő felmérés szerint Magyarországon a mennyiséget nézve 3 százalékkal kevesebb élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot (FMCG) adtak el a kiskereskedelemben a második negyedév során, mint egy évvel korábban. Ez a csökkenés ütemének lassulását jelenti az idei első, és a tavalyi negyedik negyedévhez viszonyítva. A Nielsen adatai szerint Magyarország mellett Görögországban, Németországban, Hollandiában, Svédországban, Dániában, Olaszországban, Norvégiában, Csehországban és Lengyelországban csökkent a forgalom. A legnagyobb arányú, 4 százalékos mennyiségi növekedést a török és szlovák piacon mérték, míg a spanyol, a svájci, a portugál és az ír piac 3 százalékkal bővült a második negyedévben, a múlt évi bázishoz viszonyítva. Az értéket tekintve Magyarországon 3 százalékkal kisebb bevételt értek el az élelmiszer-üzletek idén április-júniusban, mint a tavalyi hasonló periódusban. Az első negyedévhez képest alig változott a mutató. Ugyanakkor az élelmiszer-kereskedelem átlagára csekély mértékben csökkent. Magyarországgal együtt 5 százalékkal csökkent a bolti forgalom értéke Finnországban és Görögországban, 2 százalékkal Németországban és Olaszországban, illetve 1 százalékkal Hollandiában, Norvégiában, Csehországban, Lengyelországban és Svédországban. A Nilesen szerint pontosítja a képet, hogy Finnországban az átlagár 7 százalékkal csökkent egyik évről a másikra. A közlemény idézi Szalókyné Tóth Juditot (képünkön), a Nielsen ügyvezető igazgatóját, aki szerint Európában csalódást okoztak az első negyedév pozitív trendjei után a fejlett országok FMCG kiskereskedelmének második negyedévi eredményei. Az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum bolti forgalma értékben, nominálisan mindössze átlag 0,9 százalékkal nőtt a második negyedév során, a tavalyi negyedik-hatodik hónaphoz képest. Ez a mutató most először került plusz 1 százalék alá négy év alatt, amióta a Nielsen elkezdte az élelmiszer-kiskereskedelmet európai összehasonlításban elemezni. A 21 vizsgált ország átlagos inflációja a tavalyi harmadik és negyedik negyedévi, egyformán 1,3 százalékos átlag után az idei első negyedévben 0,5-re csökkent, majd a másodikban 0,8-at ért el. A már említett Finnországot kivéve plusz és mínusz 3 százalék között mozognak az egyes országok átlagárainak változásai. Magyarországon az élelmiszer-kereskedelem átlagára 0,6 százalékkal csökkent a második negyedévben, a tavalyi hasonló időszakhoz képest. A Nielsen szerint az összképen belül akadnak kivételek. Például Franciaországban az FMCG-kereskedelem forgalma értékben 2, mennyiségben 1 százalékkal nőtt a második negyedévben, tavaly április-júniushoz hasonlítva. Nagy-Britanniában értékben, nominálisan 3,2 százalékkal emelkedett a bolti eladás. Az ottani, 2,7 százaléknyi átlagos drágulás azt jelzi, hogy az élelmiszer szektorba kezd visszatérni egy mérsékelt infláció – áll az elemzésben.

Vélemény, hozzászólás?