A Syngenta világszinten 13 százalékkal növelte vetőmag eladásait 2009-ben

Bíró János, a Syngenta Seeds Kft. marketing vezetője elmondta: a globális árbevételen belül a vetőmag eladás 2,564 milliárd dollárt tett ki, értelemszerűen 8,491 milliárd volt a növényvédelmi termékek forgalma. A marketing vezető felhívta a figyelmet arra, hogy a 2008. évi eredmények megismétlése óriási fegyvertény, figyelemmel a válság okozta negatív előjelű valuta mozgásokra és az emelkedő termelési (nyersanyag) költségekre. A világszintű vetőmag eladások 13 százalékkal magasabbak voltak 2009-ben, mint egy évvel korábban (konstans valuta árfolyam mellett).

Az eredmények a termékek termelői szinten bizonyított értékének és ebből adódóan megtartott árszintjének, nem utolsó sorban pedig a vetőmag üzletág növekedésének köszönhetőek – magyarázta Bíró János. Hozzátette: a számok tükrözik a nehéz gazdasági feltételek ellenére a Syngentánál sikkerrel véghezvitt költségtakarékossági intézkedéseket és a folyamatos, a vállalat számára szükséges megfelelő „cash flow” generálását is.

A kukorica és szója üzletágban az árbevétel emelkedés a cég legújabb, innovatív kutatásai piaci elterjedésének, mint például az AGRISURE® 3000 GT hármas toleranciával (kukoricamoly, kukoricabogár és glifoztát) rendelkező kukorica hibridjei amerikai térnyerésenek, valamint szója fajtái genetikai értékéből fakadó további értékesítés növekedésének tudható be – magyarázta a szakember. Az egyéb szántóföldi növényeknél a napraforgó és a cukorrépa területe meghatározó Kelet-Európában, itt a Monsanto napraforgó üzletágának akvizíciója a Syngenta potfoliójának bővülő diverzitását biztosítva tovább növelte a Syngenta világvezető pozícióját, míg az Egyesült Államokban a glifozát toleráns cukorrépa vetőmag eladásaik nőttek meg számottevően – tette hozzá Bíró János.

A zöldségek területén – még szintén globálisan – az eladások rekordszinten folytatódtak 2009-ben is, mindenekelőtt az amerikai salátapiac meghódításával és a Synergene Seed and Technology, valamint a Pybas Vegetable zöldségvállalatok akvizíciójával. A virág üzletágban a Goldsmith Seeds és a Yoder konszolidációjával volt kapcsolatos a növekedés, a virágpiac csökkenő tendenciái ellenére.

A magyarországi Syngenta 2009-es árbevétele mintegy 38,9 milliárd forintra tehető, amely 4 százalékkal marad el az előző évi teljesítménytől. Ennek nagyobbik hányada, 58 százalék, a növényvédőszer-eladásokból, 42 százalék pedig a vetőmag-értékesítésből származik – húzta alá a marketing vezető.

Bíró János tájékoztatása szerint Magyarországon a cég vetőmag üzletága 2009-ben néhány százalékos növekedést produkált értékben az előző évhez képest. A vezető üzletág a szántóföldi növényfajok üzletága, ahol a napraforgó és kukorica generálja a bevétel javarészét. Ez a nyomott terményárakat, s az ebből fakadó csökkenő jövedelmezőségű szántóföldi növénytermesztést, a stagnáló, kissé csökkenő piacméreteket és csökkenő inputárakat 2008 és 2009 relációjában figyelembe véve nagyon jó eredmény – magyarázta a szakember. Adatai szerint a Syngenta Seeds Kft. piacrésze kukoricában 14 százalék, napraforgónál 56 százalék, a cukorrépánál 30 százalék, az őszi káposztarepce esetében pedig 11 százalék volt 2009-ben.

A magyarországi cég zöldség üzletága 2009-ben megismételte az előző évi forgalmát, s a virág üzletág is hozta a 2008. évi értékesítési szintet – tájékoztatott a marketing vezető. Bíró János felhívta a figyelmet arra, hogy Magyarországot tekintve a Syngenta kilátásai 2010-re több, mint biztatóak, annak ellenére, hogy generálisan az input felhasználás és költségek termelői szinten csökkennek. Kukoricánál például a legújabb Synplus hibridjeik (NK Kansas, NK Lucius) széleskörű bevezetésével, míg piacvezető napraforgó hibridjeikkel a napraforgó termesztés minden szegmensében (herbicid toleráns, olajsavas, linolsavas) tovább növelik piaci részesedésüket. A Syngenta továbbra is meghatározó vetőmag előállító partnere a magyar mezőgazdaságnak kukorica, napraforgó és zöldborsó fajoknál – tette hozzá a szakember.

Bíró János beszámolt arról is, hogy a cégen belül sok hatékonysági projekt fut, minél inkább meg kívánnak ugyanis felelni a gazdasági helyzet kihívásainak, azonban a vállalat továbbra is nagyon nagy figyelmet fordít a kutatásra és a fejlesztésre. A nemesítés területén például világszinten a Syngenta K+F tevékenységének legújabb eredményeként a cégnek 2010-ben két új génkonstrukciójú kukorica hibridje vár kereskedelmi engedélyre az USA-ban, az Agrisure® Viptera (a kártevő lepkefajok ellen széles kontroll mecanizmust biztosító) valamint az Enogen™ bioetanol előállítására kifejezetten alkalmas (optimalizált alpha amiláz enzim bevitelével előállított kukorica) hibridek. Ezek közül Braziliában az Agrisure® Viptera értékesítése már meg is kezdődött.

Vélemény, hozzászólás?