Kazahsztáni olajstop Magyarországra és Szlovákiába

A lépés arra kényszerítette a LUKOIL orosz olajipari céget, hogy februárban mintegy 300 ezer tonna kőolajat juttasson Magyarországra és Szlovákiába a lengyelországi Gdansk kikötőjén keresztül. A helyzetet jól ismerő egyik forrás közölte: Kazahsztán arra kérte a Transneft orosz olajvezeték-üzemeltetőt, hogy más irányba irányítsa a Magyarországnak és Szlovákiának szánt kőolajat. Források elmondták, Ukrajna megsemmisítette az idei évre szóló tranzitszállítási megállapodást Kazahsztánnal, válaszul arra, hogy Kazahsztán tavaly felfüggesztette az olajszállításokat Ukrajna fekete-tengeri kikötőjén, Odesszán át. A Mol Nyrt. annyit közölt, hogy a hosszú távú szerződéseknek köszönhetően a magyar-ukrán határon biztosított a folyamatos kőolajellátás. Az ukrán-kazah vita miatt kiesett kazah olajmennyiséget a hosszú távú szerződések keretén belül a partnerek más forrásokból pótolják. A törvényi előírásoknak megfelelően Magyarországon egyebek mellett kőolaj- és az ebből előállított késztermék-tartalék készletek állnak rendelkezésre. Ezek kilencven vagy annál több napi átlagos felhasználást fedeznek. A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) adatai szerint olajból 550 ezer tonna, benzinből 225 ezer tonna, gázolajból 443 ezer tonna tartalék van.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.