Két hónap alatt 200 százalékos profit

A szárnyaló részvénypiacokon is egyedülállóan, 200 százalékkal emelkedett az elektronikus autókat gyártó Tesla Motors papírjainak árfolyama április elejétől május végéig.

A hihetetlen drágulást az indította el, hogy Elon Musk, a Tesla Motors nagytulajdonosa és vezérigazgatója április elején világgá kürtölte, a Wells Fargo és a U.S. Bancorp kedvező, évi 2,95 százalékos kamatozású, 66 hónapos futamidejű hiteleket nyújt a cég által gyártott elektronikus autók megvásárlóinak. Ezzel az S Modellek – melyek az első prémium kategóriás autóként, egy feltöltéssel akár 500 kilométer megtételére is képesek lehetnek – eladásai tovább nőhetnek, hiszen az egyes kategóriáktól függően 60-96 ezer dollárért árusított gépjárművek már 10 százalékos önrésszel elvihetők lesznek. E konstrukció ráadásul annyival előnyösebb a lízingnél, hogy a vásárlók igénybe vehetik az elektromos autókra adott adókedvezményeket is. Musk pedig személyesen vállalt garanciát arra, hogy 3 év használat után kedvezményes – nem ismertetett mértékű – áron visszavásárolja az autót attól, akinek nem válik be.

A Tesla-részvények április elejétől május elejéig 40 dollárról 55 dollárra emelkedett árfolyama május 9-ét követően lőtt ki igazán. Aznap publikálta a cég, hogy az idei év első negyedévében 2003-as alapítása óta először nyereséges lett, miután az S Modellekből közel 9 százalékkal többet, 4900-at adott el a cég által korábban várt 4500-zal szemben. Ezt látva a Tesla 20 ezerről 21 ezer darabra emelte az S Modell idei értékesítési tervét, míg összes autóiból 30 ezret adhat el 2013-ban. A társaság elképesztő fejlődését jelzi, hogy az idei első negyedéves árbevétele közel 562 millió dollár lett, szemben az egy évvel korábbi 30 millióval. A gyorsjelentés, valamint az, hogy néhány nappal később az autókat különböző szempontok szerint értékelő Consumer Reports a lehetséges 100-ból 99 pontot adott az S Modelnek – ennyit utoljára a Lexus LS460 kapott 2009-ben – hisztérikus hangulatba hozta az idei részvénypiaci szárnyalások miatt amúgy is hurráoptimista befektetőket. Az árfolyam május közepén már a 100 dolláros lélektani határt ostromolta. Azt akkor még nem sikerült áttörnie, miután Musk azon bejelentésére, miszerint 150 millió dolláros kölcsönt vesz fel cége részvényeinek vásárlásához, az árfolyam enyhe negatív korrekciót hajtott végre. E megtorpanás azonban csak néhány napig tartott, miután kiderült, a Tesla – saját és idegen forrásból – 1,08 milliárd dollárt összegyűjtve visszafizeti az Obama-kormánytól még 2009-ben kapott – nyilvánosságra nem hozott összegű – mentőhitelt, 9 évvel a törlesztési határidő előtt, és elsőként az állami segítségre szorult amerikai cégek közül. A részvények május 29-én 114,9 dollárnál állították fel történelmi árfolyam-rekordjukat, majd a befektetői árfolyamnyereség-realizálások hatására csökkentek, tegnap 95,37 dolláron zártak. Most a piac azt találgatja, van-e még erő a papírokban. A további dráguláshoz mindenesetre Musk a Tesla keddi közgyűlésén adott muníciót, kijelentve, az idén 34-ről 50-re növelik üzleteik számát. Bár az elektromos autók iránti kereslet ebben az évben a 40 ezer darabot is meghaladhatja, a Tesla még 2014-ben is csak 30 ezer autót kíván eladni. A kereslettől elmaradó kínálat tisztes, 25 százalékos bruttó árrést biztosíthat a cégnek. Melynek piaci kapitalizációja már 65 dollár közelében meghaladta az üzemanyaggal működő autók gyártásában mogulnak számító, ám a válság miatt zuhanó kereslettől szenvedő Peugeot-Citroen és Fiat tőzsdei értékét.

Most valószínűleg már nem szabad a papír árfolyama után szaladni, mert Musk a kormányhitel visszafizetésével megszabadul attól a korláttól, hogy 65% felett tartsa a tulajdonrészét a cégben, ami a kormányhitel egyik biztosítéka volt, így a jelenlegi árfolyamon érdemes eladnia egy részt a pakettjéből, amiből tudná törleszteni a Goldman Sachs Bank felé fennálló 275 millió dolláros személyes hitelét.

Viszont a cégben óriási potenciál van. A Tesla lehet az, akinek végképp sikerül az áttörés az elektromos autók terén, Musk személyében pedig egy Steve Jobs kaliberű karizmatikus vezető áll a cég élén, aki a Teslával egy óriási siker sztorit alkothat, így a céget érdemes figyelőlistára tenni, hogy egy korrekció után bevásárolhassunk belőle.

Forrás: Conclude Daily Gold

Vélemény, hozzászólás?