Stagnál az élelmiszer-kiskereskedelem

Értékben a bolti eladás növekedési üteme 1-4 százalékra mérséklődött, mivel az alapanyagok áremelkedésének hatása csökkent – állapítja meg a Nielsen piackutató cég havonta megjelenő „Economic Current” információs kiadványa az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok ez év januári trendjeiről. Az összegzés szerint a fogyasztók, ha lassan is, de növekvő arányban fordulnak a kereskedelmi márkás termékek felé. A vásárlók az olcsóbb üzletek felé „mozdulnak el”, ami különösen az Egyesült Államokban, Spanyolországban, Dániában és Olaszországban figyelhető meg.

Több a készlet otthon

A Nielsen felmérése szerint általában nem csökkent a vásárlások gyakorisága. Ugyanakkor továbbra is növekszik az egy vásárlásra jutó költés, mivel az emberek több árut készleteznek otthon, mint korábban. Lényeges jelenség, hogy a fogyasztók bizalma világszerte erősen csökken. Nyugat-Európában az értékben mért forgalom legjelentősebb növekedését Nagy-Britanniában regisztrálta a Nielsen, 5 százaléknál nagyobb mértékben, a legutóbbi két év januárját összevetve. Az eladás legnagyobb mértékben, 4 százalékot meghaladóan Spanyolországban csökkent. Mennyiséget tekintve is sokkal kevesebbet adtak el Spanyolországban, mint egy évvel korábban. Figyelemre méltó aktuális változás még Németországban a vásárlások gyakoriságának jelentős csökkenése, illetve Nagy-Britanniában annak emelkedése.

Újragondolt promóciós tervek

A Nielsen kiadványa szerint a fogyasztói bizalom erősen csökken mind a nagy nyugat-európai országokban, mind az Egyesült Államokban. A fogyasztói bizalom mutatója némi javulást a nagy, fejlődő országokban jelez, így Oroszországban, Kínában, Indiában és Brazíliában. A Nielsen szakértői a januári trendek közül hangsúlyozzák: A gyártók újragondolták promóciós terveiket, hogy megnyerjék az olcsóbb, akciós vásárlási lehetőségeket kereső fogyasztókat. Fontosnak tartják, hogy a költségek optimalizálásánál a vállalatok döntéshozói különös gonddal kezeljék promóciós ráfordításaikat. A válság alatt fontosnak tartják a termékfejlesztést, ilyenkor a legnagyobb sikert ígérő újdonságokat érdemes bevezetni a piacra. „A gyártóknak a mostani nehéz időkben érdemes fokozni erőfeszítéseiket márkáik értékének növelése érdekében” – mutatnak rá a Nielsen szakértői a 2009 januári globális piaci trendekkel kapcsolatban.

Vélemény, hozzászólás?