Teljes körű adósinformációt nyújtó Credit Bureau indul

Enrico Lodi (képünkön), a CRIF Credit Bureau Services vezetője a cég sajtótájékoztatóján elmondta: tevékenységük önkéntes részvételen alapul, az ügyfelektől új hiteligénylésük benyújtásakor kérnek hozzájáruló nyilatkozatot hiteladataik regisztrálásához, amit vissza is lehet vonni. A hitelreferencia adatokat 5 évig őrzik meg. A rendszer lehetővé teszi a közüzemi szolgáltatók adatbázisának felhasználását is, ha az ügyfelek hozzájárulnak adataik kezeléséhez. Magyarországon a lakosságra vonatkozóan jelenleg csak „feketelistás” hitelnyilvántartás van, azt ezt kezelő BISZ Zrt. tavaly ugyancsak megkezdte egy önkéntes alapon nyugvó, teljes listás nyilvántartási rendszer kiépítését. A sajtótájékoztatón elmondták: a CRIF néhány bankkal már megkötötte a megállapodást – nevüket a cég áprilisig nem hozhatja nyilvánosságra -, amelyek hitelállományuk alapján a piac 60 százalékát fedik le. A CRIF csoport 2006-ban kezdett vizsgálódni a magyar piacon, 2008-ban kérte meg az engedélyt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletétől (PSZÁF), amit 2009. szeptember 10-én kapott meg – ismertette Harald Heschl, a magyarországi CRIF Zrt. ügyvezető igazgatója. A szolgáltatás kialakításánál figyelembe vették a magyarországi adatkezelési előírásokat és az európai szabályokat is. A CRIF vezetői hangsúlyozták: a teljes körű – pozitív és negatív információkat is tartalmazó – adósnyilvántartás minden szereplőnek előnyös. A magánszemélyek és a vállalkozások egyszerűbben és gyorsabban juthatnak hitelhez, a hosszabb ideje nyilvántartott, hiteleiket megbízhatóan törlesztők pedig kedvezőbb kamattal vehetnek fel kölcsönt, legalábbis az olaszországi tapasztalat ezt mutatja. A bankok számára is előnyös a részvétel, mert a megfelelő információk birtokában elkerülhetik a túlzott kockázatvállalást. A pozitív és negatív adatok egyidejű ismeretében megelőzhető a túlzott eladósodás és a fizetésképtelenség, fellendülhet a hitelezés. A világbanki statisztikák szerint, ha a hitelbírálat csak negatív információkon alapul, csupán 40 százalékban képes megfelelő adatokat szolgáltatni az ügyfélről, míg a pozitív nyilvántartással kiegészítve 75 százalékban – ismertette Harald Heschl -, ha pedig az adatokat integrálják a közműszolgáltatókéval, ez az arány 83,4 százalékra emelkedik. A CRIF hiteljelentések, üzleti információk és döntéstámogató rendszerek kezelésére és fejlesztésére létrejött globális vállalat, az 1988-ban Bolognában alapított cég ma már négy kontinensen (Európa, Amerika, Afrika és Ázsia) van jelen, s vezető a banki hitelinformációk területén. A CRIF nevéhez fűződik az első teljes listás Credit Bureau Olaszországban. Szlovákiában és Csehországban is működtet Credit Bureau-kat a CRIF.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.