Adósságspirálban a Mórakert

Hódi Pál, a Mórakert igazgatóságának elnöke szerint több oka is van az adósságspirálba kerülésnek, egy részük nem független az általános válságtól: ha baj van a gazdaságban, ha annak minden szereplője fizetési problémákkal küzd, akkor a helyzettől a Mórakert sem tudja függetleníteni magát. A belső szervezeti nehézségek mellett a hatékonysággal is gondok voltak. Drágábban kapták az árut a tagoktól és a nem tagoktól egyaránt, miközben többet kellett fizetni a munkaerőért, a szolgáltatásokért és az eszközökért.
Szorított bennünket az, hogy fejlesztenünk kell, majd szembesültünk azzal, hogy a megteremtett létesítményeket fenn is kell tartani. A pénzhiány, a késve fizetés pedig csökkentette irántunk a bizalmat – folytatta az elnök.
Nemcsak a Mórakert, hanem általában a tészek tőkehiánnyal, likviditási gondokkal küzdenek. Az áruházláncok – amelyeknek az elmúlt 4 évben 2,4 milliárd forintot meghaladó összeget fizetett ki „polcpénzként” a szövetkezet – ugyanis 60-70 napos határidőkkel fizetnek, emiatt különböző banki konstrukciókat kell alkalmazni, amelyek magas költségekkel járnak. A pályázati pénzek kifizetése is késik. A szövetkezet belecsúszott a spirálba: saját tagjainak is kezdett egyre később fizetni, és ez sokkolta a termelőket.

Vélemény, hozzászólás?