Az Agrya kiakadt az online árukövetési rendszer jelenlegi tervezetén – CSÚCS! :-)
A Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége (Agrya) ellenzi az elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszer (eáker) jelenlegi tervezet szerinti bevezetését, mert álláspontjuk szerint az új rendszer átgondolatlan, és nem veszi figyelembe a mezőgazdasági termelés, kereskedelem és áruforgalom sajátosságait – közölte a szervezet. A közlemény kiemeli: elkötelezettek minden, a gazdaság fehérítését célzó intézkedés támogatásában, az új, online árukövetési rendszer alapvető céljaival is egyetértenek, vagyis az áruk fiktív szállítmányozásával összefüggő visszaélések, és az ezekkel okozott súlyos károk minél hatékonyabb visszaszorításával. Mint írták, a tervezetek nem veszik figyelembe többek között a megtermelt saját áru, saját járművel, saját telephelyre történő beszállítását, a zöldség-gyümölcs ágazat értékesítési sajátosságait, vagy a kistermelők, őstermelők kisértékű értékesítéseit. Nincs tisztázva az első adóköteles termékértékesítés és a végfelhasználó fogalma, és a biztosítékadási kötelezettség komoly likviditási gondokat is okozhat termelőknél. A rendelkezésre álló szűk, alig több mint 1 napos véleményezési határidőt nem tartják elegendőnek ilyen horderejű intézkedés egyeztetéséhez. Az Agrya közleményében részletes szakmai javaslataikkal felajánlotta együttműködésüket a szabályozás céljainak megfelelő tervezet véglegesítéséhez és annak szakmai egyeztetéséhez.
Marcipándesszertnek a korán kelő olvasók számára azért legyen itt egy részlet a közleményből:
„A tervezetek nem veszik figyelembe többek között:
– a megtermelt saját áru, saját járművel, saját telephelyre történő beszállítását (pl. kombájntól a szárítóra, telephelyre)
– a zöldség-gyümölcs ágazat értékesítési sajátosságait (pl. nagybani piacra történő szállítás, termelői szervezeteken keresztüli értékesítés,…)
– a kistermelők, őstermelők kisértékű értékesítéseit
– az egyes áruk, árucsoportok közötti értékbeli és mennyiségbeli szélsőségeket (pl. gabona vs. csomagolt zöldség vetőmag)
– nincs tisztázva az első adóköteles termékértékesítés és a végfelhasználó fogalma
– a biztosítékadási kötelezettség komoly likviditási gondokat is okozhat termelőknél
– stb.
A rendelkezésre álló szűk, alig több mint 1 napos véleményezési határidőt nem tartjuk elegendőnek ilyen horderejű intézkedés egyeztetéséhez. Részletes szakmai javaslatainkkal felajánljuk együttműködésünket a szabályozás céljainak megfelelő tervezet véglegesítéséhez és annak szakmai egyeztetéséhez.”
Addig is egy fiatal gazdálkodó véleményét idézi az Agrya (ezt is szó szerint közöljük, szintén a korán kelőknek, hadd legyen jobb a napjuk:
„Az én példámból kiindulva: nagy nehezen elkuncsorgom a krumplimat valahova 26+ÁFA áron, pedig a francia olcsóbb. Felrakom a csodaszép piros kisautómra a 22.000 kg-t. Elmegyek a benzinkútra, veszek viszonylati jegyet Budapestig: 32.000 Ft. Mielőtt elindulok (előtte 15 nappal, mert ugye a jövőbe látok) felkeresem az EKAER rendszert és regisztrálom merész elképzelésemet tevékenységemről. Kell hozzá NEBIH-FELIR jogosultság. Csak némi pénz kérdése. Az elmúlt két hónap eladási átlagából meghatározom azon mennyiséget, melyet értékesítettem ezen kockázatos termékből és némi óvadékot teszek le a NAV-nál. Az érték 15%-át – még szerencse, hogy az import lenyomta az árat :-). Szóval regisztrálok (ki, mit, honnét, hova, kinek…ja és merre) kapok egy EKAER kódot, aminek birtokában beülhetek a piros kisautómba és ezer veszély között megközelíthetem a vásárlót. Aki rögtön megörül és szalad bejelenteni, hogy a kockázatos termék megérkezett. Rögtön számlát írok és annak az adó részét befizetem, ahogy kell. A költségek, ami ezen 1 db fuvart terhelik és legalább 60-70-95 napig finanszírozok kb. 273.000 Ft/kamion vagyis 12,4 Ft/kg ilyen krumpli árak mellett! Egy átlagos (60 Ft/kg) árnál 586.000 Ft/kamion vagyis 26,6 Ft/kg. Ha útközben belefutok egy ellenőrbe és a kapott kódot nem tudja értelmezni, akkor elkobozza a drága, ugyanakkor kockázatos terméket. Elviszi, és még a 40%-t befizetem, mint büntetést. Eközben Pavel a lengyel sofőr integetve elsuhan mellettem, mert nem érteni magyar mit akar kód?
Őstermelők se röhögjetek! Amikor 22 láda meggyet visztek leadni a felvásárlónak akkor Ti is így jártok. A két disznó húsa az utánfutón is ez a kategória!
Kicsit számolgattam: abban az esetben, ha pl. eladok 20 kamion „drága” krumplit valamelyik hipermarketnek akkor éppen éhenhalok, inkasszálnak, végrehajtanak és valószín_ már-már felszámolásomat fontolgatja a NAV a sok ÁFA és reg. díj mulasztásom miatt mielőtt az első pénzek úgy 3 hónap után beesnek a végrehajtó számlájára.
Ezt lenne tényleg a megoldás? Lehet, hogy „csak” az ÁFÁT kellene inkább mérsékelni….”